Obdobie konferencií nám núka veľa tém. Pozrime sa na jednu z nich – tvorivosť vs. inteligencia. Je zaujímavé skúmať otázku, ako veľmi je spätá tvorivosť a inteligencia. Niekto môže mať vysokú imagináciu a kreativitu, iný je zas viac zameraný na logiku. Výskumy však ukázali, že priemerná, či vysoká inteligencia a tvorivosť spolu súvisia viac ako si myslíme.
radšej byť tvorivý alebo inteligentný?
Súvislosť medzi vysokou inteligenciou a vysokou tvorivosťou je zaujímavá. Vysoká inteligencia sa totiž môže vyskytnúť aj pri nízkej tvorivosti, no nadpriemerná tvorivosť sa pri nízkej inteligencii nevyskytuje. Vzťahy medzi výsledkami v testoch inteligencie a tvorivosti nie sú lineárne.
Odpoveď v otázke tvorivosť alebo inteligencia teda znie: vysoko tvoriví ľudia sú spravidla aj vysoko alebo priemerne inteligentní. Tvoriví ľudia majú vyššiu všeobecnú inteligenciu (často nad 120). U ľudí s nižšou inteligenciou to neplatí. Takže ak máte vyššiu všeobecnú inteligenciu, tak môžete byť tvorivý, no nemusíte. Vašu inteligenciu to nijako neovplyvní.
IQ teda nepredikuje tvorivosť. Príčinou môže byť:
- odlišnosť v osobnostných kvalitách a motivácii,
- rozdiely v spôsobe riešenia úloh,
- odlišnosti produktov inteligencie tvorivosti.
Miera závislosti medzi inteligenciou a tvorivosťou je rozličná. Ako vidno, je značná rôznorodosť, ktorá sa nedá pripísať na „konto“ inteligencie.
tvorivosť a inteligencia
Z praktického hľadiska je inteligencia schopnosť, čo najlepšie vyhovieť požiadavkám, ktoré na človeka kladie okolitý svet. Súčasná psychológia hovorí o existencii viacerých komponentov inteligencie ako mentálnej pohotovosti uplatňovanej v reálnych životných situáciách. Tvorivosť je taký prejav istého systému osobnostných charakteristík, schopností a motivačných tendencií človeka v sociálnom kontexte, ktorý je nový, nezvyčajný, akceptabilný a objavný pre subjekt, referenčnú skupinu alebo spoločnosť.
A preto aj pri výbere a rozvoji zamestnancov buďte opatrí, čo je základom pracovného úspechu na danej pracovnej pozícii a podľa toho voľte aj vhodné metódy na zistenie potenciálu a odhalenie možných rizík a motivácie.
————————————————–
O týchto, stále nie úplne prebádaných fenoménoch, sa dozviete viac:
Szobiová, E. (2014). Creativity – Unravelling the mystery. Wolters Kluwer.
Mischel, W. (2014). Cukrítový test (The Marshmallow Test). Zvládanie sebakontroly. Ikar
Ako ste na tom Vy? Ozvite sa a zistite to.